bvawer
bvawer

مرگ حيوان مورد علاقه‌اش نيز مي‌تواند غم و اندوه شديدي به بار آورد و از اين نظر اين نوع دلبستگي با توصيه‌هاي بهداشت رواني تناقض مي‌يابد.

آيا نگهداري حيوانات خانگي با سلامتي صاحبان آنها در ارتباط است؟ اين موضوع در سه زمينه مورد بحث قرار مي گيرد:

ارتباط غير مستقيم ارتباط با حيوانات بر سلامت انسان
هيچ ارتباط مستقيمي بين اين دو نيست مگر بعضي فاكتورهاي ثانويه نظير ويژگي‌هاي شخصي افراد، سن، وضعيت اقتصادي و سلامت آنها كه تعيين مي‌كند آيا از حيوان خانگي نگهداري كنند يا خير و تنها از اين لحاظ به ظاهر ارتباطي بين دو مقوله مذكور ايجاد مي‌شود.
 نگهداري از حيوانات خانگي باعث افزايش تعاملات اجتماعي با ديگر افراد مي‌شود لذا اثر غير مستقيمي بر سلامت اجتماعي فرد دارد. در چنين مواردي فرد از تنهايي و انزواي اجتماعي خارج شده و در اينجا حيوان شبيه يك كاتاليزور اجتماعي عمل مي‌كند. لذا اين امر جهت افرادي كه ريسك ابتلا به انزواي اجتماعي در آنها بالاتر است، نظير افراد سالخورده و معلولين بسيار سودمند به نظر مي‌رسد.

اثر مستقيم ارتباط با حيوانات بر سلامت انسان
روابط نزديك بين انسانها به واسطه پشتيباني عاطفي‌اي كه ايجاد مي‌كند، اثر بسيار قوي‌اي بر سلامت فرد دارد. اين روابط از شدت استرس‌هاي روزمره كاسته و لذا از بيماري‌هاي مرتبط با اضطراب جلوگيري مي‌نمايد. افراد داراي اين شرايط، شانس بيشتري جهت رهايي از عوارض بيماري‌هاي خطرناكي نظير سكته هاي مغزي، قلبي و سرطان خواهند داشت. تمام موارد ذكر شده شمّه‌هايي از اثر پشتيباني اجتماعي از فرد هستند.

فقدان روابط اجتماعي مناسب به نظر مي‌رسد كه اثرات مخربي بر سلامت فرد داشته باشد. آثاري كه با ريسك فاكتورهاي اثبات شده‌اي نظير مصرف دخانيات، فشار خون بالا، چربي خون، چاقي و فقدان تحرك برابري مي‌كند. مطابق مطالعات به عمل آمده، نگهداري از حيوانات خانگي باعث افزايش ارتباطات اجتماعي افراد شده و اثرات مفيد پيش گفته را به دنبال مي‌آورد. از سويي نگهداري از حيوانات خانگي با ايجاد رضايت باطني در فرد، اثرات مثبت خود را اعمال مي‌كند. در اينجا لذّت بردن از تفريحات مشترك و تمدّد اعصاب موجب بهبود كيفيت زندگي خواهند شد. لذا اين نوع دوستي و همراهي در بهداشت فكري فرد مي‌تواند مؤثر باشد.

با وجوديكه تكيه و علاقه‌مندي به حيوان خانگي نبايد هرگز به عنوان جايگزيني براي روابط اجتماعي فرض شود، ليكن اين حقيقت كه حيوانات نظير انسانها نيستند، مزايايي دارد:
 كمتر پيش مي‌آيد كه اين ارتباط عاطفي خاتمه پيدا كند و يا دچار افت و خيز شود. از طرفي براي فرد استرس و فشاري به دليل نگراني از خاتمه اين رابطه وجود ندارد.

مشخص شده كه برقراري ارتباط با حيوانات در مراحل اوليه داغداري ناشي از فوت عزيزان و پس از درمان سرطان سينه داراي اثرات روان درماني بارزي مي‌باشد. 
تصميم در آغاز يا ادامه نگهداري از حيوانات خانگي تصميم مهمي است كه مي‌بايست با توجه به آثار مفيد و زيان آور آن براي هر فرد صورت گيرد. تقريباً نيمي از خانواده‌ها در انگلستان از حيوان خانگي نگهداري مي‌نمايند. اغلب آنها اين حيوانات را به عنوان عضوي از اعضاي خانواده مي‌دانند. برخي منابع تخمين مي‌زنند كه حدود ۷۰ درصد از صاحبان حيوانات توصيه‌هاي مربوط به رها كردن حيواناتي را كه موجب آلرژي در آنها شده جدّي نمي‌گيرند.
 بسياري از افراد سالخورده به دليل اينكه در صورت بستري شدن يا نياز به خدمات درماني در مراكز ويژه، مجبور به رها كردن حيوانشان مي‌باشند، از مراجعه به اين مراكز امتناع مي‌ورزند. مرگ يك حيوان خانگي، به خصوص اگر با همسر فوت شده فرد نيز مرتبط بوده باشد يا در برقراري ارتباطات اجتماعي فرد با ديگران تأثير داشته باشد، مي‌تواند باعث استرس زيادي شود.

ترس از بيماري‌هاي مشترك حيوانات خانگي
برخي منابع هم ترس از بيماري‌هاي مشترك و آلرژي را يكي از عمده دلايل عدم تمايل افراد به نگهداري از حيوانات مي‌دانند. اين در حالي است كه تحقيق به عمل آمده توسط دانشگاه ويرجينياي غربي نشان مي‌دهد رعايت مسائل ساده روزمره در حفظ بهداشت و نگهداري از حيوانات مي‌تواند احتمال بروز واكنش‌هاي حساسيتي را تا ۹۵% كاهش دهد. از طرفي ليست كاملي از مشكلات ممكن و راه حل‌هاي جلوگيري از بروز آنها فراهم شده است كه مي‌تواند تمام زواياي اين امر را پوشش دهد. با وجوديكه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني مشترك به نسبت كم است، اين موضوع بايد در هنگام تجويز فرد به نگهداري از حيوان، مدّ نظر قرار گيرد. ريسك ابتلا به اين بيماري‌ها با داشتن آگاهي و رعايت بهداشت به ميزان زيادي تقليل مي‌يابد.

مزاياي نگهداري از حيوانات خانگي
مزاياي حاصل از نگهداري حيوان، به طورمستقيم به نوع حيوان بستگي دارد. مثلاً در بررسي به عمل آمده در طول يك سال، در ميان افرادي كه دچار سكته قلبي شده بودند، صاحبان سگ‌ها بيش از افرادي كه از گربه نگهداري مي‌كردند و افراد فاقد حيوان شانس بقا داشتند. با وجوديكه در يك ديدگاه، پياده روي به همراه سگ مي‌تواند دليل اين امر باشد، محققين اين شانس بقا را بيشتر به بهره‌مندي فرد از پشتيباني اجتماعي ناشي از دارا بودن سگ مرتبط مي‌دانند. برخي سگ ها قادرند قبل از بروز حملات صرع يا در هنگام افت قند خون افراد ديابتي به آنها اخطار دهند. ساز و كار اين امر هنوز ناشناخته است و شايد به دليل حس دقيق بويايي سگ‌ها يا توانايي آنها در ارزيابي رفتار يا نحوه ايستادن فرد باشد. برخي سگ‌ها نيز به عنوان راهنماي افراد نابينا عمل مي‌كنند.

دارا بودن چنين مزايايي موجب شده كه امروزه در كشورهاي متمدن اين حيوانات به عنوان عضوي از اعضاي خانواده درآمده و داراي حقوق و اختيارات مربوط به خود باشند. بايد توجه داشت كه مزاياي عيني ارتباط با اين حيوانات چنان است كه با توجه به هزينه هاي سنگين نگهداري از آنها در كشورهاي غربي همانگونه كه گفته شد مثلاً در انگلستان، نيمي از خانواده ها صاحب حيوان خانگي مي باشند.
در عين حال در بسياري از كشورها، حيوانات ولگرد (بيشتر سگ ها) توسط مؤسسات خاصي جمع آوري شده و پس از اطمينان از سلامت آنها و گاهي انجام آموزش هاي اوليه، تحويل صاحبان جديد مي دهند و بدين نحو جمعيت حيوانات ولگرد كنترل مي گردد. گاهي كه نياز به كشتن حيوان باشد، اين امر با كمترين درد و رنج و به روش هاي علمي صورت مي پذيرد.
اين در حالي است كه در كشور ما متأسفانه سگ هاي ولگرد را با گلوله در كوچه و خيابان هاي شهرها مي كشند و حتي ضاربين پس از شليك گلوله به نقاط مختلف بدن آنها- حتي پا و شكم – در حاليكه قانون در مورد مرگ با اسلحه، شليك مستقيم به مغز، آنهم در زاويه و جهت خاص را توصيه مي‌كند، سگ را براي ساعت ها در محل رها مي كنند تا حيوان آرام آرام جان بكند.

كشتن اين حيوانات كه در واقع بسياري از آنها فاقد بيماري‌هاي خطرناك مثل هاري بوده و هيچ آزار و اذيتي هم براي انسانها ندارند در پايه و اساس كار ناشايست و نادرستي است در حالي كه روش‌هاي مناسب ديگري جهت ساماندهي آنها وجود دارد. ليكن اگر اصرار بر قتل آنها مطرح است، جاي بسي تأسف است كه با وجود اين همه قوانين حمايت از حيوانات و روش هاي با صرفه و ساده “آسان كشي”، هنوز جواب گناهِ نكرده را با گلوله داغ سربي مي دهيم!
 و در پايان به ياد داشته باشيم كه احساس كردن درد، نياز به هوش و فهم نداشته و يك حيوان به ظاهركم هوش نيز نظير يك نوزاد انسان درد را حس مي كند و رنج مي‌كشد.
منبع : https://worldpets.ir/

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۵۶:۲۷ ] [ admin ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی